• De naam Lophi (spreek uit: loofie) is een samenvoeging van de woorden Low en Phi. 
Low staat voor lage spiraalgolven. In de kwantumfysica is ontdekt dat de wereld uit spiraalgolven bestaat, wat weer in verband staat met het creëren van je eigen werkelijkheid. Phi staat voor de Gulden Snede. Deze goddelijke verhouding vinden we overal terug in de natuur, in bladeren en takken van bomen, in de opbouw van bloemen, in de omloopbanen van planeten, in het menselijk lichaam en in de muziek. Het woord Lophi als geheel ligt vermoedelijk aan de basis van het Engelse woord Love.

  • Onze thuisbasis is gelegen in de prachtige authentieke dorpsschool gelegen naast kasteel Rozendaal aan de voet van de Posbank. Dit unieke gebouw - de Torckschool- is recent gerenoveerd en aangepast aan de eisen van deze tijd. Wanneer je gebruik wilt maken van deze prachtige locatie dan kun je contact met ons opnemen via onze contactpagina.

    Daarnaast houden we een dag in de week ’buitenschool’ op de Kunstwerkplaats KW37 in Arnhem.

    Met onze verhuurder Gelders Landschap en Kasteelen zijn wij een duurzame verbinding aangegaan en wij zien dit als een uitgesproken kans om de geschiedenis en toekomst met elkaar te verbinden. De sprookjesachtige omgeving maakt dat we dagelijks buiten kunnen struinen door bossen, langs velden en langs beekjes en in afstemming kunnen komen met onze eigen natuur. Het maakt onszelf en onze kinderen bewust van het belang van het behoud en beheer van het natuurlijke landschap. De vele medewerkers, vrijwilligers en zorgvuldig beheerde gebouwen van Geldersch Landschap zijn voor ons een (levende) bron van kennis en historie. Door ons educatieve aanbod in de vorm van ontwikkelde materialen, ingerichte ruimtes en activiteiten te delen met Geldersch Landschap, willen wij staan voor een leerlandschap waarin regeneratie (herstel van natuurlijke principes) en circulariteit (balans in geven en nemen) belangrijke uitgangspunten zijn.

  • In het voorjaar van 2021 kwamen vele wegen op wonderlijke wijze samen en zijn we als groep avontuurlijke kinderen, ouders en bevlogen onderwijsprofessionals uit Arnhem en omgeving gaan verbinden. In september 2021 hadden we een locatie, stichting en bevoegde docenten aangetrokken en is onze school geopend met een tiental kinderen in de leeftijd van 4-7 jaar. In november 2021 verkreeg Lophi vanuit de onderwijsinspectie de erkenning als B3-school en in december 2022 zijn we met vlag en wimpel geslaagd voor het kwaliteitsonderzoek. Hierdoor kunnen we de komende twee jaar met overheidsvertrouwen verder bouwen en voldoen we aan de leerplicht en de wettelijke kaders voor primair onderwijs.

  • We hebben Lophi opgericht omdat we onszelf en onze kinderen een samenleving wensen die uitgaat van heelheid, balans, zelfsturing en verbinding. Waar natuur en natuurbeleving een grote rol spelen, evenals muziek, dans, spel, creativiteit en het doen van eigen onderzoek. Een bezielde omgeving waarbinnen ieder kind het vertrouwen en de kans krijgt om uit te groeien tot een evenwichtige volwassene en de ruimte krijgt zijn of haar unieke talenten te ontplooien om vanuit Zelfbewustzijn te kunnen bijdragen aan een gezonde samenleving. Tezamen met andere landelijke (B3)-initiatieven willen we een pioniersfunctie vervullen binnen Nederland en onze leeromgeving stevig onderbouwen door middel van praktijkonderzoek. We verbinden dit met de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten omtrent leren, persoonlijke ontwikkeling en bewustzijnsgroei en nemen de onderwijsinspectie, overheid en het reguliere onderwijs hierin mee.

  • Lophi is een zogeheten B3-school die niet bekostigd wordt door de overheid. Een B3-school wordt ook wel een staatsvrije of particuliere school genoemd.

    De reden voor Lophi om voor deze vorm te kiezen is dat we meer vrijheid hebben om onze leeromgeving in te richten naar onze eigen visie. Zo hoeven wij niet te voldoen aan een minimaal aantal leerlingen om te kunnen starten, zijn we vrij om onze eigen gebouwen en ruimtes te kiezen en biedt het ruimere toezichtskader van de onderwijsinspectie t.o.v. overheidsbekostigd onderwijs ons meer vrijheid om een holistisch curriculum vorm te geven. Bovendien geeft deze vorm ons meer creatieve ruimte om vanuit onze bedoeling, kernwaarden en identiteit verder te kunnen evolueren om zo onze beloftes waar te kunnen maken. Het maakt ons wendbaarder ten opzichte van reguliere scholen en meer zelfsturend waardoor we sneller en beter kunnen navigeren in een samenleving die verandert met de snelheid van het licht.

    Helaas zijn er ook nadelen aan deze vorm. Waar een reguliere basisschool vanuit de overheid kan rekenen op zo’n 7000 euro per leerling per jaar, daarnaast ook door de overheid wordt gehuisvest èn kan rekenen op subsidies vanuit bijvoorbeeld het Nationaal Programma Onderwijs zijn wij volledig aangewezen op eigen middelen. Dit is een serieuze uitdaging waar we met elkaar voor staan en die we als bedreiging maar tegelijk ook als kans zien voor ons bestaansrecht.

    Een ander nadeel is dat wij tegen het label ’particulier en exclusief’ aanlopen, hetgeen wij als inclusieve regeneratieve leeromgeving niet beogen te zijn. Onze droom is dat deze vorm van educatie in de nabije toekomst voor ieder mens vrij toegankelijk is.

    Binnen de huidige regelgeving hebben wij deze vorm gekozen om onze onderwijsdroom in de wereld te zetten maar wij werken er op alle mogelijke manieren aan mee om ruimte te creëren in de wet waardoor overheidsgelden onze richting op kunnen gaan stromen. De Kohnstamm-lezing van minister Robert Dijkgraaf -waarin hij benadrukt dat we in een gouden tijd vol kansen en mogelijkheden leven en pleit voor meer ruimte in het onderwijs en voor talent dat op zijn plek valt- stemt ons hierin hoopvol evenals het inititiatiefwetsvoorstel leerrecht van Paul van Meenen (D66) dat alle kinderen in Nederland het recht op onderwijs en ontwikkeling gaat geven. Wij volgen de laatste ontwikkelingen omtrent de ruim 15.000 gedwongen thuiszitters omdat wij menen met onze leeromgeving een antwoord te kunnen zijn op de landelijke vraag naar beter Passend Onderwijs en voor zowel leraren als leerlingen.

  • Als ouders, vrijwilligers en overige direct betrokkenen investeren we een groot deel van onze eigen tijd, energie en geld in de groei van Lophi. Vanuit de overheid krijgen wij op dit moment nog geen bekostiging. Met het oprichten van de school en het doen van onderzoek willen wij Lophi zorgvuldig in de wereld zetten en toekomstbestendig maken. Wij geloven dat ieder kind recht heeft op een veilige omgeving waarin het zich evenwichtig en gezond kan ontwikkelen en gunnen elk kind het door ons gedroomde leerlandschap. Om deze nieuwste vorm van educatie van de grond te krijgen zoeken we draagkracht, daadkracht en financiële steun voor het bijdragen aan een opwaartse stroom middels crowdfunding.

    Stichting Lophi heeft een ANBI-status, waardoor (periodieke) giften en donaties aftrekbaar zijn van de belasting.

  • Op maandag 28 augustus 2023 zijn we gestart met alweer ons 3e jaar Lophi! Inmiddels hebben we 18 mooie kinderen onder onze vleugels, verdeeld over twee nesten. TWaalf kinderen in het pioniersnest (6-12 jaar) en acht kinderen in ons kleuternest (3-6 jaar). Op onze huidige locatie kunnen we doorgroeien naar 15 kinderen per nest dus er is in beide leeftijdsgroepen nog ruimte voor nieuwe instroom.

  • Regeneratief Onderwijs gaat uit van het zelfherstellend vermogen van mens en Aarde èn onze overtuiging dat educatie een belangrijke sleutel kan zijn tot dit herstel. De basis van een groot deel van de huidige wereldproblematiek is in onze beleving geworteld in het afgescheiden geraakt zijn door het verlies van verbindingen. Deze ’Journey of Separation’ wordt beschreven en verbeeld door Hutchins & Storm in hun boek en op hun site (Regenerative Leadership) dat inspiratiebron is bij het ontwikkelen van onze leeromgeving. In ons schoolplan gaan we hier dieper op in. Verdere inspiratie kun je opdoen in het artikel van Nadine Maarhuis in MaatschapWij of via de whitepaper van Bas van den Berg die hier momenteel op aan het promoveren is. Wij zijn vanuit een gedeelde visie op Regeneratief Onderwijs aangesloten op het ecosysteem van Operation Education.

  • Onderwijs voor een Nieuwe tijd is onderwijs dat uitgaat van een holistisch mens- en wereldbeeld vanuit multidimensionaal kosmisch bewustzijn. Naast de ontwikkeling van onze mentale (IQ) en emotionele (EQ) intelligentie besteden wij expliciet aandacht aan de ontwikkeling van ons vermogen verbindend te denken, oftewel onze Spirituele Intelligentie (SQ) en de ontwikkeling van onze intuïtieve vermogens. Bovendien geloven wij dat de ontwikkeling van onze fysieke intelligentie (FQ) en ons lichaamsbewustzijn een belangrijke ingang is tot de ontwikkeling van ons ware potentieel.

    Wij kijken voorbij de grenzen van de Moderne Wetenschap en Evidence Based Research en sluiten aan bij de nieuwste inzichten omtrent leren in relatie tot veiligheid, verbinding en autonomie, ons autonome zenuwstelsel, trauma, polyvagaaltheorie, onze breincellen, de nieuwste inzichten op het gebied van onze hersenen, heartmath, ons bewustzijn, herontdekking van onze intuïtieve vermogens, het verbindende veld en de velden van informatie in en om ons heen. Wij laten ons inspireren door het universele werk van de onderwijsvisionairs van de Lage Landen: Claudia Jansen, Geesje Stroo en Marja de Vries.

    In het vormgeven van een holistisch curriculum pionieren wij samen met de opleiding Holistisch Lesgeven.

  • Mocht je aangetrokken worden tot Lophi en samen willen onderzoeken of jij en je kind met ons mee zouden kunnen gaan stromen, laat ons dit dan weten via het contactformulier of bezoek onze informatieavond. De volgende avond is gepland op 6 februari 2024. We sturen ons schoolplan en onze kennismakings- en verbindingsprocedure dan zo snel mogelijk naar je toe. Wij geloven in natuurlijke en evenwichtige groei en hebben momenteel ruimte voor ouders en kinderen die onze leeromgeving komen verrijken!

Uit eigen ervaring weten we dat er veel te ontdekken valt als je op zoek gaat naar passend onderwijs voor je kind(eren). Onderstaand de meest gestelde vragen die je wellicht al wat antwoorden geven op je/jullie vragen. Aarzel niet om contact op te nemen via het contact formulier als je/jullie vraag er niet tussen staat.